بالصور.. المؤتمر العمالى الأول بدمياط برعاية التحالف الشعبى الاشتراكى

بالصور.. المؤتمر
بالصور.. المؤتمر العمالى الأول بدمياط برعاية التحالف الشعبى

تحت رعاية حزب التحالف الشعبى الإشتراكى أقيم المؤتمر العمالى الأول بدمياط منذ قليل بميدان البوستة بمحافظة دمياط بحضور خالد على المرشح السابق لرئاسة الجمهورية وكمال أبو عيطه ووائل توفيق ونشوى زين ...وقد أقيم المؤتمر تحت عنوان التعاونيات هى الحل .



وتعنى التعاونيات تجمع من الأفراد لهم مصلحة واحدة ، ولكن إمكانياتهم محدودة ، والتجمع يعنى القدرة على الإنجاز وتحقيق المصالح العامة...وقد قامت حملة تمرد بتوزيع العديد من المنشورات على هامش المؤتمر لسحب الثقة من نظام الإخوان.


وتضمن المنشور بعض العبارات المنددة بحكم جماعة الإخوان المسلمين منها عشان الأمن لسه مرجعش للشارع مش عايزينك ، عشان لسه الفقير ملوش مكان مش عايزينك ، عشان لسه بنشحت من بره مش عايزينك ، عشان حق الشهيد مجاش مش عايزينك ، عشان مفيش كرامة ليا ولبلدى مش عايزينك ، عشان الإقتصاد إنهار وبقى قايم ع الشحاته مش عايزينك ، عشان تابع للأمريكان مش عايزينك.


كما تناول المنشور عدد من العبارات منها منذ أن وصل محمد مرسى العياط إلى السلطة يشعر المواطن البسيط بأنه لم يتحقق أى هدف من أهداف الثورة التى كانت العيش والحرية والعدالة الإجتماعية والاستقلال الوطنى.

وفشل مرسى فى تحقيقها جميعاً فلم يتحقق لا الأمن ولا العدالة الإجتماعية وأثبت أنه فاشى بمعنى الكلمة ولا يصلح لإدارة بلد بحجم مصر .