بالفيديو.."خالد عبدالله" يهاجم "مجدى الجلاد" و"هالة فاخر"

أخبار مصر


هاجم الشيخ خالد عبد الله الداعية الإسلامى من خلال برنامج مصر الجديدة الذى تبثه قناة الناس ، الإعلامى مجدى الجلاد و الفنانة هالة فاخر معلقاً على الحلقة الرابعة من برنامج لا تراجع ولا استسلام - الذى يذاع على قناة الـ CBC .

وقال عبد الله ، لمجدى الجلاد أنت صناعة أمن الدولة لكى يدخل الصحافة مضيفاُ، كان قليل الأدب قوى فى هذا المشهد مع ممثلة بتاعة سمنة ، بيفتكروا لما الواحدة منهم تلبس طرحة على رأسها أصبحت صحابية من صحابيات النبى علية الصلاة و السلام أصبحت الممثلة الملتزمة رضى الله عنها على حد تعبيرة .

وتحدث قائلاً: محمد أبو حامد وهسهسة جماعة الإخوان فى دماغه و جهل مُطبّق على رأسه .

واصفاً مجدى الجلاد بـ العشنق ذو القفا العريض و العشنق هو الرجل الطويل و أحمق، قائلاً: تخيلوا بيتكلم على رئيس الجمهورية مع ممثلة درجة ثالثة بهذه الصورة بتهين 13 مليون مواطن اللى محدش رباها تقولك أنهى شعب اللى اختاره الشعب اللى كان بيروحله زيت وسكر ، تخيل شوفوا قلة الأدب على حد قوله .

مضيفاً كان حسنى مبارك راعى الفن و الرياضة و الله العظيم كانوا خدوا بالجزمة على دماغهم لو كانوا قالوا كده على حد قوله .

مشيراً ، إلا إن الرئيس محمد مرسى رجل مؤدب ،و عايز يشتغل وبيمد ايده لكل الناس عشان يشتغلوا .

وأضاف خالد عبد الله قائلاً: السواقط يشتغلن فى صحفيين كثيرين شرفاء جداً ،موجهاً حديثه للجمهور ، اسئلوا مجدى الجلاد كيف أصبح رئيس تحرير المصرى اليوم وكيف السبوبة أكبر فى تحرير الوطن مع محمد الأمين راح عشان الكاشات ، على حد قوله .

مضيفاً ، ينصب علينا ويقول أديت رسالتى فى المصرى اليوم هى كانت ايه رسالتك فى المصرى اليوم ؟ وايه رسالتك فى الوطن ؟ .

وقال عبد الله ، مجدى الجلاد اللى لو كان كتب مقال فيه تلميح كان أتأدب فى المعارضة الديكورية يكتب مقالات بإس أمن الدولة ، عشان المتنفس ويقول سيبونا نخبط لكن مش هنخبط فى الرئيس بس نخبط عشان الناس تحس إننا معرضين .

مؤكداً فى صحفيين شرفاء فى الأخبار و الأهرام و الجمهورية وعندما يكتب مقال فى الخفاء يكشف فيه فساد النظام وحاشيته الفاسدة كان على طول رئيس التحرير يقولهم مع السلامة وميكتبوش تانى والعمود يختفى ويجيبوااللى بيسبح بحمد النظام .

وأضاف عبد الله قائلاً : شوف قلة الأدب أنا معرفوش هتعرفية غصب عن اللى خلفوكى ان شاء الله لما الدولة تستقر ، أمثالكم هيعرفوا مكانهم الحقيقى مضيفاَ شعبنا اللى يستاهل ،لأنه كان بيصرف على الفن و على السينمات وعلى البرامج يتصل يحيىكوا ويموتوا فيكم على سمجاتكم وقلة أدبكم على حد قوله .

وقال لما تتكلمى عن انسان مسلم محترم ، فضلاً إنه رئيس جمهورية وتيجى صورة التانى ، فى اشارة لـ أحمد شفيق تقول حبيبى الفساد عمرة أبو ظبى ،ملفات الفساد التى ذهبت للنائب العام ولم يعرف عنها أحد شئ ، وعلى ونيس ، فى خلال 15يوم اتحكم عليه على حد قوله .